To, že služba Uber, ako nástroj platenej spolujazdy je populárnejšia medzi používateľmi, než medzi profesionálnymi dopravcami, je pomerne známy fakt. Koniec koncov aj na Slovensku sa dočkala rýchleho konca nariadeného súdnou cestou po tom, čo sa taxikári vzbúrili a podali množstvo sťažností.

Hlavnými argumentami profesionálnych šoférov taxíkov je najmä fakt, že šoféri Uberu nie sú žiadnym spôsobom kontrolovaní. Zatiaľ čo oficiálny taxikár musí zaplatiť licenciu, investovať do dodatočného vybavenia v podobe označení, taxametru, či špeciálneho poistenia, vodiči Uberu jazdia na súkromnom aute bez ďalších investícií. Navyše ich príjmy nie sú oficiálne podchytené a je obvykle na ich riziku a zodpovednosti, či takýto bočný príjem uvedú v daňovom priznaní.

U nás spory skončili zákazom Uberu. Je však mnoho krajín, kde sa stále hojne používa, a kde je zákazníkmi veľmi obľúbený. Niet sa čomu čudovať. Vďaka nižším nákladom tlačí Uber cenu dole, čo má samozrejme vplyv aj na oficiálne taxislužby a ľudí, ktorý sa prepravou živia profesionálne a sú na tejto činnosti závislí.

Je pravda, že bežného zákazníka problémy taxikárov málokedy zaujímajú. Pre nás je dôležité získať čo najkvalitnejšiu službu za čo najlepšiu cenu. Je však dobré vnímať veci v širších súvislostiach.

Typickým príkladom môže byť napríklad Londýn, kde používanie Ubera spôsobilo pokles záujmu o štýlové čierne taxíky, Ktoré sú typické pre metropolu Veľkej Británie, pričom bol zaznamený pokles až o jednu tretinu. V tejto krajine sa taxikári vzbúrili trochu iným spôsobom. Nedosiahli zákaz Uberu súdnou cestou, ale vytvorili konkurenčnú aplikáciu, aby zvýšili komfort pasažierov a stali sa o niečo konkurencieschopnejšími.

Ešte dramatickejšia situácia, čo sa týka tejto otázky, je v Spojených štátoch. Z tejto krajiny Uber predsa vzišiel a prenikol aj do iných krajín. Má tu teda najhlbšie korene, ktoré už dnes prinášajú konkrétny obraz, čo dokáže nekontrolovaný biznis tohto typu spôsobiť. Enormný pokles záujmu o profesionálnych klasických taxikárov priviedol viacero rodín na pokraj bankrotu a v uplynulých piatich rokoch bol dokonca príčinou piatich samovrážd. A taxikári sa netaja tým, že tento trend bude pravdepodobne pokračovať.